Кармен, Кармен!

Кой не знае историята на Кармен?!
Култовата опера на Бизе има не едно представяне в опера или екранизация. Под една или друга форма всички сме гледали историята и я знаем. Гледала съм няколко екранизации на "Кармен", но никога до сега не бях гледала самата опера на живо досега.
Сюжет:
Действието се развива в Севиля, Испания. Дон Хозе е млад войник със силно чувство за чест и дълг. Всичко в неговия живот е ясно и точно. Дори иска да се ожени за едно момиче, което познава от детинство. Но всичко се променя в момента, в който се появява Кармен - красива и дръзка циганка. Мъжете я желаят, а жените я мразят. В началото дон Хозе е безразличен към Кармен и това я влудява, но в крайна сметка и той става подвластен на нейния чар до толкова, че заради нея лежи в затвора два месеца, дезертира и става контрабандист.
Но циганската любов е непостоянна. Когато страстта отмине Кармен и Хозе са мрачни и нещастни и тя решава да сложи край на връзката им. Веднага след това тя се влюбва в тореадора Ескамилио, като твърди, че никога не е обичала никой мъж така силно както обича него. В очакване на победата на Ескамилио, Кармен е притисната насаме с дон Хозе. Той я умолява да се върне при него, казва й, че я обича, но тя е категорична. "Кармен никога не лъже" пее тя. Нейната любов вече принадлежи на друг мъж. Бесен от любов и ревност дон Хозе убива Кармен и се предава в ръцете на правосъдието.
Тук може да прочетете сюжета по-подробно.
Самата история ми харесва. Чак ми е чудно, че след първото си представяне през 1875 г. операта е получила отрицателни отзиви и е била забранена. Но ако трябва да съм честна не ми допадна главната певица в ролята на Кармен. Може и да e била притеснена, но на моменти гласът й се губеше, когато пееше заедно с други две певици. И за капак имаха проблеми с костюмите. Мнението си е само мое, но за мен тя не беше Кармен.
Но пък за сметка на това много ми хареса изпълнението на Микаела - в ролята Нона Кръстникова. Направо настръхнах докато я слушах.
Операта е прекрасна като цяло. Бих я гледала пак. Само се надявам другия път да мине по-безпроблемно. Но ако искате наистина да чуете една наистина прекрасна Кармен ви препоръчвам да изгледате някои от изпълненията на Мария Калас. Добре, че е Youtube, в тези ситуации.

Коментари

Популярни публикации от този блог

300: Възходът на една империя!

Диагноза: СЕКСИ! ревю/ I Feel Pretty review

Престъпленията на Гриндевалд - Ефекти и Разочарование